فارسی | English
 
همه اخبار
اخبار پروژه‌ها
اخبار به نقل از خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها
آرشيو اخبار
گزارش مسابقه طراحی پروژه ساختمان مرکزی بورس تهران
يكشنبه 15 مرداد 1391
بسمه تعالی
گزارش مسابقه طراحی پروژه ساختمان مرکزی بورس تهران
بورس تهران، که 45 سال از عمر آن می گذرد و هم اکنون در ساختمان بانک کار سابق در خیابان حافظ استقرار دارد، در سال 1389 با خرید زمینی به مساحت 2621 مترمربع در خیابان سعادت آباد- بلوار شهرداری- خیابان 13 منطقه 2 تهران، درست در شمال ساختمان شهرداری، تصمیم به احداث ساختمان اختصاصی خود گرفت.
مهندسین مشاور توسعه کالبدی آسیا افتخار دارد که در بهمن ماه سال 1390 به عنوان مدیر طرح این پروژه انتخاب شد.
روش انجام پروژه، انتظارات از پروژه، و برنامه زمانی پروژه در یک سند مرجع تدوین شد و به تأیید کارفرما رسید.
مدیریت بورس عقیده داشت که معماری اولین ساختمان اختصاصی بورسکشور که توسط بورس تهران احداث می شود، و به دلیل همین شرایط منحصر به فرد، خواهی نخواهی، هم ذهن شهروند ایرانی و هم ذهن اعضای فدراسیون جهانی بورسها کیفیتی نمادین را از آن توقع دارند، باید بتواند به این توقع جواب بدهد. همچنین مدیریت بورس برای اثبات توانمندی و شایستگی خود نزد جامعه و مخصوصاً سهامداران، و بخصوص برای اثبات توجه یک نهاد مالی به ارزش سرمایه در بردار زمان، آمادگی خود را برای تأمین همه شرایط لازم جهت به حداقل رساندن زمان طرح و اجرای پروژه اعلام کرد و مدت 30 ماه را برای این فرایند درنظر گرفت.
حادثه بین المللی شدن کار معماری طی بیست سال اخیر، که بازار معماری را از محدوده ملی خارج و فرصت کار در سرتاسر جهان را برای معماران برجسته از هر کجای دنیا فراهم کرده، و حضور چند معمار نخبه ایرانی مقیم خارج از کشور در فعالیتهای حرفه ای و سمتهای دانشگاهی مهم، و تجربه چند سال اخیر حضور معماران ایرانی در جشنواره های جهانی معماری، و علاقه متقابل دفاتر معماری موفق و معتبر داخلی و خارجی به انجام پروژه های مشترک، که شرایط مناسبی را برای برگذاری یک مسابقه بین المللی فراهم کرده است، کارفرما و مدیر طرح را به برگذاری چنین مسابقه ای ترغیب کرد.
اردیبهشت ماه 1391 آگهی فراخوان ارزیابی مشاور برای انتخاب پنج مشاور ایرانی دارای همکار خارجی منتشر شد. حدود 90 مشاور اعلام آمادگی کردند و 29 مشاور توانستند شرایط فراخوان را تأمین کرده و مدارک خود را برای ارزیابی ارسال نمایند.
مدیر طرح علاوه بر پنج مشاور حائز بالاترین امتیاز سه مشاور را نیز که واجد حد نصاب امتیاز لازم بودند به کارفرما معرفی کرد و کارفرما موافقت نمود که مسابقه بین هشت مشاور برگذار شود. هشت مشاور عبارت اند از:
نقش جهان پارس از ایران با همکاری GMP از آلمان
هسته طراحی از ایران با همکاری دفتر هادی تهرانی و همکاران از آلمان
ویرایش الگوی واسط (واو) از ایران با همکاری دفتر آراونا از شیلی
پادیاوپارت از ایران با همکاری مشاور هانس هولاین از اطریش
آژندشهر و کارشیو از ایران با همکاری مشاور CORE از کانادا
شاخه تجربی معماری کلانشهر از ایران با همکاری مشاور VMX از هلند
ایران آرک و مام از ایران با همکاری مشاور لاوا از استرالیا
تدبیر عمران ایرانیان از ایران با همکاری دفتر نسرین سراجی از فرانسه
کلیه اطلاعات و شرایط مسابقه، شامل نقشه زمین، نتایج مطالعات ژئوتکنیک، دستور نقشه یا پیش پروانه شهرداری، و برنامه فیزیکی که قبلاً به سفارش کارفرما توسط مشاور جداگانه ای تهیه شده بود، در اختیار شرکت کنندگان در مسابقه گذاشته شد.
طی قراردادی با کلیه شرکت کنندگان در مسابقه، تعهدات مشاور در زمینه مطالعه و طراحی و مدارکی که باید تحویل دهد، همچنین تعهدات کارفرما در تأمین کمک هزینه و مبالغی نیز به عنوان جایزه برای نفرات اول تا چهارم، مشخص و مدت مسابقه دو ماه از 8 خرداد تا 7 مرداد تعیین و مسابقه آغاز شد.
در طول مدت مسابقه مشاوران ایرانی و خارجی امکان یافتند که از زمین و محیط پروژه بازدید کنند و مدیر طرح در تمام مدت آماده پاسخ گویی به سؤالات آنها بود.
طبق برنامه و بدون هیچگونه تأخیری مدیر طرح مدارک طرحهای هشت مشاور، شامل نقشه ها، ماکت، گزارش و انیمیشن را در 7 مرداد تحویل گرفت و در نمایشگاهی در سالن 1- ساختمان جامعه مشاوران در معرض مشاهده اعضای کمیته فنی و هیئت داوران قرار داد.
اعضای کمیته فنی در پنج بخش معماری، تکنولوژی، سازه، تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی، به ترتیب متشکل از آقایان مهندس ناظرعمو، دکتر گلابچی، دکتر میرقادری، مهندس منصف و مهندس قلی زاده، با همکاری خانم مهندس خدادادی در بخش معماری، آقای مهندس حاجی قربانی در بخش سازه، و آقای مهندس امیرحسین امیری در بخش تأسیسات مکانیکی، پس از مطالعه اطلاعات و شرایط مسابقه و تشکیل جلسه هماهنگی و مشورت درباره نحوه ارزیابی، دو روز کامل صبح تا عصر 11 و 12 مرداد طرحها را مورد بررسی قرار دادند و نتایج بررسی های خود را در قالب موارد مهم پاسخگویی طرحها به نیازها و الزامات پروژه و نکات برجسته ونوآوریهای احتمالی تدوین کردند و علاوه بر این، با امتیازدهی به مطالعات هر بخش آنها را رتبه بندی کردند. گزارشهای ارزیابی کمیته فنی عیناً در اختیار داوران قرار گرفت.
هیئت داوران متشکل از آقایان فرهاد احمدی، نادر تهرانی، حسین شیخ زین الدین، بهرام شیردل، و مهدی علیزاده نیز، پس از مطالعه اطلاعات و شرایط مسابقه و بازدید زمین و تشکیل جلسه هماهنگی درباره نحوه داوری، طی دو روز کامل 13 و 14 مرداد؛ با در اختیار داشتن نتایج ارزیابی های کمیته فنی، طرحها و گزارشها را به دفعات مورد مشاهده و بررسی قرار داده و به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف طرحها و رتبه بندی نسبی آنها وارد بحثهای طولانی و تا حدودی چالش برانگیز شدند، که نتایج آن در بیانیه هیئت داوران که در انتهای مراسم قرائت خواهد شد به استحضار حضار خواهد رسید.
در خاتمه وظیفه خود می دانم از همه کسانی که امکان برگذاری موفق این مسابقه را فراهم کردند صمیمانه سپاسگزاری کنم:
مدیریت بورس اوراق بهادار تهران، مدیر عامل و اعضای محترم هیئت مدیره و مخصوصاً جناب آقای دکتر جاویدی معاون محترم پشتیبانی که با صرف وقت زیاد و همدلی بسیار خوب به روند منظم تصمیم گیریها کمک کردند؛
کمیته ساختمان و کمیته فنی بورس که با تشکیل جلسات منظم شرایط اتخاذ تصمیمات راهبردی را برای مدیریت بورس فراهم کردند؛
کلیه مشاورانی که به فراخوان پاسخ دادند و در ارزیابی شرکت کردند و به این وسیله اجازه دادند که هشت شرکت برگزیده، در واقع، نماینده کل جامعه حرفه ای باشند؛
هشت مشاور شرکت کننده در مسابقه و همکاران خارجی آنها که با جدیت و دقت به خواسته های مسابقه توجه کردند و نیروی خوبی را در همه بخشها برای انجام مطالعات و پروراندن ایده خود و ارائه کامل آن در قالب نقشه و ماکت و گزارش بسیج کردند؛
کمیته فنی ارزیابی مطالعات طرحها که با حضور افرادی در بالاترین سطح علمی و حرفه ای کشور تشکیل و با دقت و حوصله ای زاید الوصف به ارزیابی طرحها پرداختند؛
هیئت داوران که موشکافی درباره نقاط قوت و ضعف طرحها را از طریق بحث و جدلهای طولانی به قدری پیش بردند که توانستند در مورد 6 طرح با اتفاق نظر و در مورد دو طرح با کمترین اختلاف نظر آنها را رتبه بندی کرده و محاسن و معایب آنها را بیان کنند؛
آقای فرشاد بشیرزاده که در فاصله کوتاه تحویل طرحها تا برگذاری مسابقه فیلم مستند مسابقه را تهیه کردند
؛ مدیریت جامعه مهندسان مشاوران ایران و همکاران دبیرخانه جامعه و کارکنان خدمات که در طول یک هفته مهمان آنها بودیم و بهترین شرایط را برای کار کمیته فنی و هیئت داوران و همچنین برگذاری این مراسم فراهم کردند؛
و در خاتمه مدیریت مهندسین مشاور توسعه کالبدی آسیا، آقای مهندس امیری مدیر عامل و آقای مهندس طباطبائی نایب رئیس هیئت مدیره، کارشناسان و کارکنان فنی، مالی و خدماتی، و مخصوصاً آقای دکتر توسلی که بدون برنامه ریزی، هماهنگی و تدارکات و پیگیری های ایشان کارها به این خوبی به سرانجام نمی رسید.
منبع خبر: مهندسین مشاور توسعه کالبدی آسیا


  

کلیه حقوق این سایت متعلق به مهندسين مشاور توسعه کالبدی آسيا است. (۱۳۸۸-۱۴۰۲)
بهترين حالت نمایش تصویر: ٧٦٨ x ١٠٢٤
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت