فارسی | English
 
همه اخبار
اخبار پروژه‌ها
اخبار به نقل از خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها
آرشيو اخبار
مصاحبه مجله پیام نظام مهندسی استان تهران با برناردو گومز
سه شنبه 9 آذر 1389
سيزدهمين كارگاه معماري پيشرفته با موضوع معماري گذرا برگذار شد
سيزدهمين کارگاه معماري پيشرفته توسط پژوهشکده توسعه کالبدي و با حضور برناردو گومز (معمار برجسته مکزيکي) 22 مهرماه برگذار شد.
اين كارگاه آموزشي يك روزه با شركت اعضاي دفاتر عضو مركز رشد معماري و ساختمان، مهندسان معمار و دانشجويان رشته معماري در سالن اجتماعات فرهنگي- ورزشي تلاش برگزار شد و برناردو گومز در بخش اول آن به معرفي جديدترين پروژه‌هاي معماري و طراحي خود پرداخت. وي در بخش دوم اين كارگاه مباحثي پيرامون معماري گذرا ارائه كرد.
برناردو گومز كه در ابتداي ورود به ايران به شهرهاي اصفهان و شيراز سفر كرده بود در حاشيه اين كارگاه آموزشي در مورد سفرش گفت:
در شيراز تخت جمشيد، پاسارگاد، نقش رجب و نقش رستم را ديدم. مكان‌هاي زيادي را نيز در اصفهان ديدم كه بسيار زيبا و جالب بود. من معمولاً در سفرهايم عكاسي نمي‌كنم زيرا عكاسي كردن باعث مي‌شود از ديدن زيبايي‌هاي اطراف محروم شويد. البته من تمام مناظر و آنچه را كه مي‌بينم روي كاغذ و در دفترچه‌ام طراحي و ثبت مي‌كنم.
گومز در ادامه سفر به ايران را يكي از بهترين سفرهاي زندگي‌اش ناميد و ميدان نقش جهان را نمونه‌اي بسيار شگفت‌انگير خواند و افزود:‌ طراحي اين ميدان با اين وسعت و گستردگي در شهري كه از حد بالايي از تراكم برخوردار است، بسيار جالب و حيرت‌آور است.
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا سبكي به نام معماري مكزيكي وجود دارد، گفت:
بعضي‌ها در مورد معماري مكزيكي صحبت مي‌كنند ولي هيچ‌گاه براي من مشخص نبوده كه اين نوع معماري چه شكلي دارد. البته معماري در مكزيك دوره‌هاي متفاوتي دارد. يك دوره مربوط به زمان قبل از ورود اسپانيا به مكزيك و دوره ديگر مربوط به زمان تسخير مكزيك به دست اسپانيايي‌ها است. به هر حال به نظر من بحث مهم مربوط به معماري خوب و معماري بد است. بسياري از كشورها مفهوم معماري به نام كشورشان ندارند. مثلاً معماري آلماني يا سوييسي نداريم. فقط كشورهايي كه تاريخي غني دارند علاقمند هستند سبك معماري خاص كشورشان داشته باشند. در مورد ايران نيز كه داراي تمدن و تاريخي 5 هزار ساله است، اتفاقات متفاوتي رخ داده و ساختمان‌هايي با سبك‌هاي متفاوت ساخته شده است و چندان مشخص نيست كه كدام يك از اين سبك‌ها، معماري ايراني است. در هر صورت ممكن است معماري مكزيكي نوعي معماري باشد كه توسط مكزيكي‌ها و با استفاده از مصالح مكزيكي ساخته شده است.
گومز سپس با اشاره به اينكه معماري هر منطقه بايد پاسخگوي نيازهاي آب و هوايي آن منطقه باشد تصريح كرد: ايجاد معماري پايدار در مكزيك كار ساده‌اي است چون آب و هواي اين كشور معتدل و تمام طول سال بهاري است.
گفتني است برناردو گومز مدير گروه معماري BGP در مكزيك، داراي درجه دکتراي معماري از دانشگاه مادريد و درجه کارشناسي ارشد معماري از دانشگاه کلمبيا است. وي از سال ۲۰۰۳ در دانشگاه مکزيکوسيتي تدريس مي‌کند و بيش از ۲۰ سال سابقه تدريس در دانشگاه‌هاي مادريد، پرو، کلمبيا، هند و امريکا دارد. از مسووليت‌هاي حرفه‌اي وي مي‌توان به عناوين نايب رييس انجمن معماري مکزيک، مشاور معماري اتاق بازرگاني فرانسه- مکزيک، سمت استانداردسازي رتبه‌بندي معماري وزارت علوم و آموزش اسپانيا اشاره كرد.
برناردو گومز تقدير شده AIA، برگزيده جايزه اول طراحي سيزدهمين دو سالانه معماري Quito، برنده جايزه اول ar+d 2001، مدال طلاي دو سالانه جايزه Miami Beach و برگزيده نشان شواليه سازمان ملي افتخارات فرانسه است.
به نقل از : مجله پیام نظام مهندسی استان تهران
منبع خبر: مجله پیام نظام مهندسی استان تهران


  

کلیه حقوق این سایت متعلق به مهندسين مشاور توسعه کالبدی آسيا است. (۱۳۸۸-۱۴۰۲)
بهترين حالت نمایش تصویر: ٧٦٨ x ١٠٢٤
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت