فارسی | English
 
همه اخبار
اخبار پروژه‌ها
اخبار به نقل از خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها
آرشيو اخبار
مصاحبه با مهندس هاشمی در حاشیه دوازدهمین کارگاه پیشرفته معماری
چهارشنبه 20 مرداد 1389
مهندس‌سيد‌رضا‌هاشمي فارغ التحصيل مقطع فوق ليسانس رشته معماري ازدانشگاه هنرهاي زيبا دانشگاه تهران و رييس پژوهشكده توسعه وكالبدی است.وي سوابقي از جمله معاونت شهرسازي و معماري وزارت مسكن و شهرسازي به مدت 13 سال،تأسيس مركز مطالعات شهرسازي و معماري ایران، معاونت شهرسازي ومعماري شهرداري تهران، سازماندهي و تهيه اولين مقررات ملي ساختماني ايران،سازماندهي و تهيه اولين آيين نامه طراحي راه هاي شهري ايران،مديريت مطالعات و طراحي اولين شهرک ها و پارک هاي علمي و فناوري ايران ومسووليت تهيه قانون جامع شهرسازي و معماري ايران را در كارنامه كاري خود دارد.
وي در سال 1380 "پژوهشكده توسعه وكالبدی" را به همراه وزير سابق مسكن(مرحوم مهندس کازرونی) تاسيس كرد. ازجمله فعاليت هاي اين پژوهشكده، تاسيس مركز رشد معماري وساختمان است كه فضايي را براي تجمع ،همفكري وگسترش فعاليت هاي معماران جوان به وجود آورده است. درحاشيه يكي از كارگاه هاي پيشرفته معماري كه پژوهشكده برگزار كرده بود، با مهندس هاشمي مصاحبه اي انجام داده ايم كه مي خوانيد.
لطفا در ابتدا درباره تاريخچه برگزاري اين كارگاه هاي پيشرفته معماري توضيحاتي بفرماييد.
اين كارگاه‌ها را از دوسال پيش برگزار كرده ايم. دوازدهمين ‌دوره اين كارگاه با حضور دو معمار از آمريكا به نام "نادر تهراني" معمار ايراني‌الاصل (كه در حال حاضر در دانشگاهMIT‌ آمريكا تدريس مي كند) و خانم"هايليم سو"معمار كره‌اي و استاد دانشگاه هاروارد برگزار شده است.تا به حال 11 نفر ديگر از كشور هاي مختلف دنيا در اين كارگاه ها شركت كرده اند.
برگزاري اين كارگاه ها چه آثاري در پي دارد؟
اين كارگاه ها باعث مي شود معماران جوان ايراني با طرز كار معماران موفق خارجي در سراسر دنيا آشنا شوند و به نتايج كار آنها ومشكلات موجود در آثارشان، از طريق بحث و گفتگو پي ببرند و وضعيت علمي خود را بالاتر ببرند .كمااينكه تعدادي از دفاتر معماري خارجي با دفاتر معماري ايراني به هم پيوسته اند و پروژه‌هاي مشترك انجام داده اند.
پژوهشكده تا به حال چه طرح هايي را اجراكرده و اين طرح ها چه تاثيري بر معماري كشور داشته اند؟
از آنجا كه پژوهشكده گرايش تحقيقاتي دارد مجوز خود را از وزارت علوم گرفته ولي به دليل كار هايي كه در زمينه مديريت ساختمان و طراحي اجراي ساختمان داشته به صورت مهندس مشاور هم از سازمان برنامه وبودجه رتبه بندي گرفته است.اين پژوهشكده در زمينه‌ها ي مختلفي كار كرده كه يكي از شاخص ترين آنها ساخت پارك هاي فناوري و شهرك هاي علمي است. حتي مي توان گفت بسياري از شهرك هاي علمي و پارك هاي فناوري را ما مديريت كرده‌ايم. مديريت بر ساخت شهرك هاي علمي وتحقيقاتي مختلفي همچون پرديس تهران، اصفهان ،اروميه و كرمانشاه بر عهده پژوهشكده بوده است.يكي از خصوصيات پژوهشكده در طراحي ساختمان هاي اداري اين است كه سعي كرده ايم به بالا ترين كيفيت معماري دست پيدا كنيم و از نيروي نخبه جوان كشور استفاده نماييم.
با توجه به اينكه برنامه ها و همايش هاي معماري در تهران بسيار است ولي اكثر شهرستان ها محروم از اين هم انديشي ها هستند،آيا تمهيداتي را براي معماران جواني كه در اين مناطق به سر مي برند، انديشيده ايد؟
البته به طور طبيعي جريان تحول معماري ايران در سراسر كشور گسترش پيدا كرده و معماران جوان مي خواهند تا آنجا كه ممكن است با تحولات جديد دنياي معماري آشنا شوند. به دليل اينكه برايشان مقدور نيست كه در كارگاه هاي تهران شركت كنند، از ابتداي امسال بر گزاري كارگاه ها در شهرستان ها شروع شده است. استادان كارگاه هاي پيشرفته معماري در شهرستان نيز نخبگان معماري داخل ايران هستند .
اولين كارگاه آموزشي معماري در همدان و كارگاه دوم نيز در بندر عباس برگزار شده كه به مرور زمان متناسب با آمادگي دانشجويان و معماران شهرستان ها اين امر ادامه پيدا خواهد كرد.
در تهران هم تلاشمان اين است كه به جاي برگزاري 6 كارگاه در يك سال آن را به يك دوره پيوسته يك ساله و برنامه آموزش حرفه اي بعد از فارغ التحصيلي تبديل كنيم كه نخبگان جوان نيز از اين طرح استقبال كرده اند.
نظرتان در باره معماري معاصر ايران چيست و به نظر شما چگونه مي توان معماري ايراني را ارتقا بخشيد؟
معماري ما بعد از انقلاب حدود 10 سال راكد بود، چون در گير مسائل سياسي و مخصوصا جنگ بود .به طوركلي مي توان گفت حدود 13 سال است كه تحول معماري در ايران شروع شده ولي به خاطر خلاء معماري در بعد از انقلاب تمام دفاتر معماري سابقه دار و ريشه دار به نحوي يا تعطيل شدند،‌يا به خارج از كشور رفتند و يا بازنشسته شدند و انتقال جريان معماري قبل به بعد از انقلاب اتفاق نيفتاد.
علاوه براين طي 25 سال اخير، به دليل ورود تكنولوژي هاي جديد وجهاني شدن، معماري در دنيا وارد يك روند متفاوت نسبت به گذشته شد و راه سير معماري مدرن هم عوض شد.معماري ايران هم تحت تاثير اين جريان قرار گرفت وجوان ها فراتر از امكانات و ارتباطاتي كه دانشگاه ها برايشان فراهم مي كرد، مستقيما با جريانات تحول معماري در جهان تماس برقرار كردند. از لحاظ هويت معماري، معماري ما تحت تاثير جريانات معماري دنياست. گروهي از معماران با كار و مطالعه و جديت زياد سعي مي كنند معماري سطح بالايي را ايجاد كنند. اين مساله شرايطي را فراهم مي كند تا بتوانيم جايگاه خودمان را پيدا كنيم و وارد عرصه معماري دنيا شويم.اگر اين امر اتفاق بيفتد نوبت اين است كه ببينيم چه كاري مي توانيم براي معماري ايران انجام دهيم وچطور مي توانيم هويتي مخصوص معماري ايراني ايجاد كنيم.
نظر شما برگزاري كارگاه هاي آموزشي نقشي در ارتقاي معماري كشور دارد؟
قطعا بله.چون اولا مشوق و ابزاري است كه به واسطه آن معماران و بحث معماري مطرح شود. دوم اينكه ارتباط ما با دنياي خارج باعث مي شود كه تلاش كنيم درحد استاندارد بين المللي فعاليت كنيم و در همين دوسال نيز اين تاثير ديده مي شود .
سخن آخر؟
توصيه من به معماران جوان، كار زياد است.در حال حاضر تفاوت معماران نخبه و متوسط ما با معماران نخبه خارج از كشور اين است كه هر كدام كار بيشتركرده‌اند دستاوردهاي ‌‌بيشتري ‌نيز داشته‌اند.
منبع خبر: مجله پیام ساختمان و تاسیسات


  

کلیه حقوق این سایت متعلق به مهندسين مشاور توسعه کالبدی آسيا است. (۱۳۸۸-۱۴۰۲)
بهترين حالت نمایش تصویر: ٧٦٨ x ١٠٢٤
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت