فارسی | English
 
همه اخبار
اخبار پروژه‌ها
اخبار به نقل از خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها
آرشيو اخبار
عبور از ركود در ساخت و ساز
دوشنبه 24خرداد 1389
دنياي اقتصاد- بانك مركزي گزارش مقدماتي از ميزان ساخت‌وسازهاي مسكوني در 12 ماه88 را در اختيار دستگاه‌هاي مسوول قرار داده كه جزئيات آن نشان مي‌دهد، فاصله بين آمار توليد مسكن در سال‌هاي ‌87 و 88 (كه از آن به ركود سنگين ساختماني تعبير شد) در نيمه دوم به‌خصوص در زمستان88 به طرز عجيبي جبران شده و نرخ رشد احداث واحدهاي مسكوني در شهرهاي كشور از 33- درصد در نيمه اول 88 به 9/16- درصد در 12 ماه رسيده است. به اين ترتيب حجم احداث در 6 ماه دوم نسبت به 6ماه اول 4/2 برابر افزايش يافته است.

گزارش مقدماتي بانك مركزي از «ساخت‌وساز در سال 88» منتشر شد
رونق ساختماني در آمار‌هاي رسمي

رشد 4/2 برابري حجم احداث واحدهاي مسكوني طي نيمه‌دوم سال گذشته در مقايسه با نيمه‌اول تحليل‌ها درباره علت احياي سرعت ساخت‌وساز در اواخر سال 88 به پرونده «مسكن‌مهر» ختم مي‌شود
گروه مسكن- فريد قديري: بانك مركزي گزارش مقدماتي از ميزان ساخت‌وسازهاي مسكوني در 12 ماهه88 را در اختيار دستگاه‌هاي مسوول قرار داده كه جزئيات آن نشان مي‌دهد، فاصله بين آمار توليد مسكن در سال‌هاي ‌87 و 88 -كه از آن به ركود سنگين ساختماني تعبير شد- در نيمه دوم به‌خصوص در زمستان88 به طرز عجيبي جبران شده است. نرخ رشد احداث واحدهاي مسكوني در شهرهاي كشور از 33- درصد در نيمه اول 88 به 9/16- درصد در 12 ماهه رسيد. به اين ترتيب حجم احداث در 6 ماهه دوم نسبت به 6ماهه اول 4/2 برابر افزايش يافته است.
به اعتقاد مديران وزارت مسكن، صدور بيش‌از 150 هزار فقره پروانه ساختماني براي مسكن‌مهر در اواخر سال گذشته، باعث ارتقاي معدل كارنامه ساخت‌وساز در سال88 شده است.
بانك مركزي اخيرا در جريان گردآوري آمارهاي مربوط به صدور پروانه‌هاي ساختماني، عملكرد مسكن‌مهر را نيز در نظر مي‌گيرد كه اين موضوع نگراني كارشناسان مسكن از بابت عدم تشخيص درست اوضاع سرمايه‌گذاري در بازار ساخت‌وساز را برانگيخته است. كارشناسان معتقدند عملكرد مسكن‌مهر نبايد به عنوان معيار سنجش بازار تلقي شود، چون اين طرح در مقايسه با سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي از حمايت‌هاي ويژه دولت برخوردار است.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، گزارش مقدماتي بانك مركزي از تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادره در 12 ماه88 حاكي است كه در كل مناطق شهري كشور ساخت 547 هزار و 368 واحد مسكوني شروع شده كه در مقايسه با احداث 658 هزار و 660 واحد در سال 87، رشد 9/16- درصدي حاصل شده است.همچنين تعداد پروانه‌هاي ساختماني نيز 21 درصد افت كرده است، به‌طوري‌كه صدور پروانه از 171 هزار و 927 فقره در سال 87 به 136 هزار و 328 فقره در سال 88 رسيده است. براساس اين گزارش، در شهر تهران طي سال 88، ساخت 73 هزار و 716 واحد مسكوني آغاز شد كه در مقايسه با احداث 135 هزار و 715 واحد در سال 87، افت 45 درصدي در كارنامه ساختماني بازار تهران ثبت شده است. همچنين تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادره در تهران طي سال 88 در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، 48 درصد افت را نشان مي‌دهد.
اوضاع ساخت‌وسازهاي مسكوني در شهرهاي بزرگ طي سال گذشته در مقايسه با كل مناطق شهري كشور مناسب‌تر بوده است. در شهرهاي بزرگ طي 12 ماه سال گذشته 136 هزار و 699 واحد مسكوني احداث شده كه نسبت به سال قبل از آن فقط 4/13 درصد افت را نشان مي‌دهد.
رشد نيمه دوم از كجا آمد؟
به گزارش دنياي‌اقتصاد، در نيمه اول سال 88، برابر آمار رسمي بانك مركزي و مركز آمار ساخت 230 هزار واحد مسكوني در كل مناطق شهري كشور آغاز شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، 33 درصد كاهش داشت.
در شرايط طبيعي حداكثر معادل حجم ساخت‌وساز در نيمه اول، به تعداد واحدهاي مسكوني در نيمه دوم افزوده مي‌شود، اما اينكه چرا در نيمه دوم پارسال معادل 3/2 برابر نيمه اول، توليد مسكن اتفاق افتاده را بايد در آمارهاي مسكن‌مهر جست‌وجو كرد.
براساس گزارش سازمان ملي زمين و مسكن، از ابتداي شهريور 88 تا پايان دي‌ماه، براي ساخت 144 هزار واحد مسكوني‌مهر، پروانه ساخت صادر شده كه اين رقم عينا به كارنامه ساختماني كل كشور اضافه شده است.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، در نيمه اول سال 87 ساخت 343 هزار واحد مسكوني شروع شده بود كه اين رقم در نيمه دوم بدون افزايش، تكرار شد. اين در حالي است كه سال 87 ركود سنگين در بازار مسكن حاكم نبود، بنابراين ثبت رشد بيش‌از 2 برابري در نيمه دوم 88 در مقايسه با نيمه اول را بايد قابل تامل دانست.
منبع خبر: دنیای اقتصاد


  

کلیه حقوق این سایت متعلق به مهندسين مشاور توسعه کالبدی آسيا است. (۱۳۸۸-۱۴۰۲)
بهترين حالت نمایش تصویر: ٧٦٨ x ١٠٢٤
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت