فارسی | English
 
همه اخبار
اخبار پروژه‌ها
اخبار به نقل از خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها
آرشيو اخبار
ساختمانی در شیلی
سه شنبه 14 ارديبهشت 1389
ساختماني كه مي بينيد، نه موزه است و نه گالري. اين ساختمان مركز كامپيوتر در شهر سانتيه گوي شيلي است كه علاوه بر دو سري كه بر بالاي آن مي بينيد، دو پوسته هم دارد و به همين دليل يكي از عجايب ساختمان سازي دنيا است.
اين ساختمان، خلق شده آلخاندرو آراونا از جوان ترين معماران كشور شيلي است و اكنون به شهرت جهاني رسيده است.
اين مركز كامپيوتر با بودجه تنها 200دلار براي هر مترمربع ساخته شده و در پس ظاهر زيبا و فانتزي اش ماجراها دارد. دانشگاه سانتيه گو سفارش ساخت يك برج با نماي شيشه اي را به اين معمار جوان داد تا مركز كامپيوتر اين دانشگاه باشد، اما آراونا گفت كه ديوارهاي شيشه اي باعث گرم شدن ساختمان، بالا رفتن هزينه و انعكاس نور به صفحه مانيتور كامپيوتر مي شود.
به همين دليل، اين معمار جوان براي اينكه هم كارفرمايش را راضي نگه دارد و هم كار كاملي تحويل داده باشد، تصميم گرفت اين سازه را چند پوسته بسازد، به طوري كه هر لايه و پوسته اين سازه كارآيي خود را انجام دهد.
پوسته بيروني شيشه اي اين ساختمان از نظر استفاده انرژي مناسب صرفه جويي نيست، اما براي عبور هوا كارآيي زيادي دارد. پوسته و لايه داخلي ساختمان، اما از صفحات فيبر سيماني تشكيل شده كه براي عبور هوا خوب نيست، اما از نظر صرفه جويي انرژي كارآيي دارد. از ميان اين دو لايه هوا عبور مي كند.
اين شكاف يك شكاف 800ميليمتري عبور هوا است كه هم از بالا و هم از پايين وجود دارد. به اين ترتيب در هزينه ساخت وساز هم تا 30درصد صرفه جويي شد.
اما دو سر شدن اين ساختمان هم براي خود دليلي دارد. متراژ هر طبقه به طور كلي 5هزار متر مربع است. به همين دليل مي شد كه هر طبقه را به چندين واحد تقسيم كرد. از طبقه هفتم، اين ساختمان به دو نيمه جداگانه تقسيم شده است.
زيبايي و عجيب بودن سازه اين ساختمان باعث شده تا فعاليتي كه قرار است داخل آن صورت گيرد هم مورد توجه قرار بگيرد.
دانشگاه سانتيه گو از اين معمار جوان به خاطر اين فكر جديد تجليل كرده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد


  

کلیه حقوق این سایت متعلق به مهندسين مشاور توسعه کالبدی آسيا است. (۱۳۸۸-۱۴۰۲)
بهترين حالت نمایش تصویر: ٧٦٨ x ١٠٢٤
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت