فارسی | English
 
همه اخبار
اخبار پروژه‌ها
اخبار به نقل از خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها
آرشيو اخبار
اعتبار سنجی حرفه ای
سه شنبه 14 ارديبهشت 1389
اعتبار سنجی حرفه ای آموزش های دانشگاهی

زمانی بود که دانشگاه ها اشاعه دهنده سطوح بالای دانش بودند و به همین دلیل به عنوان مراکز آموزش عالی شناخته می شدند. وزارت خانه ذیربط در ایران نیز وزارت علوم و آموزش عالی نامیده می شد که در سال های اخیر به علت نقشی که باید در کاربردی کردن دانش و توسعه فناوری ایفا کند به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر نام یافت. از سوی دیگر به دلیل خلأ بین آموخته های دانشگاهی و توانایی های حرفه ای نهادهای دیگری عهده دار آموزش های تکمیلی حرفه ای و صدور گواهینامه صلاحیت حرفه ای شدند. به منظور نزدیک کردن آموزش های دانشگاهی و هر آموزش کاربردی دیگری به آنچه واقعاً حرفه به آن نیاز دارد مؤسسات یا انجمن هایی در کشورهای مختلف تشکیل شده اند که به نمایندگی از طرف حرفه آموزش های عالی دانشگاه ها و مؤسسات مشابه را بر حسب نیاز حرفه اعتبار سنجی کرده و به این وسیله به داوطلبان آموزش عالی اطمینان می دهند که برای دستیابی سریع و مطمئن به حرفه چه دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی را انتخاب کنند.
تجربه صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی و مشکلات آموزش های تکمیلی و احراز صلاحیت فارغ التحصیلان برای انجام کار حرفه ای در کشور ما نیز نشان می دهند که لازم است یک نهاد یا انجمن حرفه ای کار اعتبارسنجی آموزش های دانشگاهی را به عهده بگیرد.
مطالعه زیر جهت استفاده علاقه مندان به پیگیری موضوع درباره هدف اعتبار سنجی و معرفی چند مؤسسه در کشور های مختلف از اینترنت تهیه و ترجمه شده است.

Accreditation یا اعتبار سنجی یعنی چه؟
اعتبار سنجی که توسط بدنه دولت انجام می شود بعضی مواقع نقش مهمی را در تصمیم گیری در رابطه با ثبت نام در دانشکده ها، اشتغال برای کسانیکه به دنبال کار می گردند، و مجوز برای کسانیکه در حرفه اند فراهم می کند .
از اعتبار سنجی یک برنامه آموزشی بعضی مواقع به عنوان یک شاخص استفاده می شود، به این معنا که انجام آن برنامه باید دانشی را به فرد بدهد که او را به سطح کیفی مناسب جهت استخدام در سطحی قابل قبول برساند یا او را به عنوان نامزدی جهت اخذ گواهی کار حرفه ای معرفی کند. اعتبار سنجی واحدهای دانشگاهی توسط تیم اعتبار سنجی یک فرایند ارزیابی است که به تدریج به استانداردهای کیفیت آموزشی رسمی تبدیل می شود. اعتبار سنجی باعث ایجاد اعتبار برای انستیتو ها یا برنامه های آموزشی می شود. واحد های دانشگاهی موظف می شوند که ضوابط کیفی پیشنهادی تیم اعتبار سنجی را ایجاد کنند.
فواید مهم اعتبار سنجی:
• مهر تایید بر تحصیلات دانشگاهی است و فارغ التحصیل شدن از دانشگاههای تائید شده سبب این می شود که احتیاج به تأییدیه دیگری برای ورود به دنیای حرفه نباشد.
• برای رشد پیوسته نهادها و برنامه های آموزشی ایجاد فرصت می کند.
• فراهم آوردن برنامه های آموزشی با فرصت دهی برای ایجاد بازخورد در محتوا و خط مشی.

Abet (ایالات متحده)
هیات اعتبار سنجی مهندسی و فن‌آوری یک سازمان غیرانتفاعی ست که با اعتبارسنجی برنامه‌ های آموزشی بعد از دوره دبیرستان در حوزه علوم کاربردی، کامپیوتر، مهندسی و تکنولوژی به عموم جامعه خدمات می دهد. اعتبار سنجی فرایندی است که طی آن کیفیت اینگونه برنامه‌ها مورد تایید قرار می‌گیرد. بیش از ۲9۰۰ برنامه در سطح 60۰ کالج و دانشگاه در سطح ایالات متحده اعتبار سنجی شده‌اند.
ABET در سال1932 به عنوان شورای مهندسان جهت توسعه کار حرفه ای توسط 7 گروه از جامعه مهندسان تاسیس شد: جامعه مهندسان عمران امریکا، انستیتوی امریکایی مهندسین معدن و متالورژی،جامعه ی مهندسان مکانیک آمریکا ، انستیتوی مهندسان الکترونیک، جامعه ی آمریکایی تعلیم مهندسی، انستیتوی آمریکایی مهندسین شیمی،انجمن ملی هیاتهای ایالتی ممتحنین مهندسی. در سال 1997،ABET به اتخاذ ضوابط مهندسی 2000 پرداخت (EC2000)،که در آن زمان رویکردی تحول ساز در ضوابط اعتبار سنجی محسوب می شد. تحولی کهEC2000 ایجاد نمود این بود که تمرکز آن بر روی چیزهایی است که یاد گرفته می شود نه چیزهایی که آموزش داده می شود.EC2000 به این معناست که ABET می تواند برنامه هایی را ایجاد کند که خلاقانه اند نه سخت و طاقت فرسا و یکنواخت ،و همگام با آن به تشویق فرایند های جدید ارزشیابی و توسعه برنامه های بعدی بپردازد.
IES (سنگاپور)
انستیتو مهندسان سنگاپور به طور رسمی از سال 1966 به عنوان جامعه ملی مهندسی در سنگاپور ایجاد شد، این انستیتو بالاترین مرجع مهندسی در سنگاپور است و توسط دولت هدایت می شود تا بازخوردهای رخدادهای مهندسی حرفه ای را فراهم کند.

اهداف IES
1 . بوجود آوردن مهندسان ملی و بین المللی
2. پیشبرد دانش و کاربلدی مهندسان
3. حمایت از سیما و جنسیت مهندسی
4. فراهم کردن صحنه ای برای گردهمایی مهندسان درجهت توسعه اجتماعی، کسب وکار حرفه ای، ارتقای شغلی
ASIIN (آلمان)
انجمن غیر انتفاعی است که در سال 2002 توسط شورای اعتبار سنجی آلمان به طور رسمی مورد تائید قرار گرفته است.
اهداف:
• ارتقای کیفیت تحصیلات دانشگاهی در آلمان
• ارتقای تنوع، کیفیت و شفافیت برنامه های تحصیلی
• کمک به مورد استقبال قرار گرفتن دانشگاههای آلمانی با در اختیار گذاشتن فرصت اتمام درجات بین المللی قابل رقابت و فرصت های مطالعاتی
• ایجاد ساختار دانشگاهی قابل رقابت بین المللی در المان
Mudek (ترکیه)
یک نهاد غیر دولتی و غیر وابسته است که در سال 2002 توسط رو سای دانشکده ها تشکیل شده است و به مدیریت برنامه های آموزشی مهندسی در ترکیه می پردازد و به آماده سازی و هدایت برنامه ای جامع برای ارزیابی برنامه های درسی مهندسی اشتغال دارد.
هدف:
ارتقای کیفیت تحصیلات مهندسی در ترکیه با ابزار اعتبار سنجی و ارزیابی به منظور پیشبرد سطح رفاه جامعه.


ترجمه و تدوین : پونه فامیلی




منابع :
www.accreditation.org
www.asiin.de
www.mudek.org.tr
www.abet.org
www.ies.org.sg
منبع خبر: www.accreditation.org


  

کلیه حقوق این سایت متعلق به مهندسين مشاور توسعه کالبدی آسيا است. (۱۳۸۸-۱۴۰۲)
بهترين حالت نمایش تصویر: ٧٦٨ x ١٠٢٤
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت