فارسی | English
 
همه اخبار
اخبار پروژه‌ها
اخبار به نقل از خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها
آرشيو اخبار
احتمال گراني مسكن با اجراي طرح تضمين خريد
دوشنبه 6 ارديبهشت 1389
رئيس سازمان نوسازي شهرداري تهران هشدار داد:
احتمال گراني مسكن با اجراي طرح تضمين خريد
اواخر سال 90 خروجي پروژه مسكن متري را تعريف مي‌كنيم اما 600 واحد كه جزء برنامه ما نبوده امسال به مرحله تحويل مشاركت‌دهندگان مي‌رسد/در سال 89 احداث 20 هزار واحد مسكوني داراي بافت فرسوده نوسازي مي‌شود.
ایلنا: رئيس سازمان نوسازي شهرداري تهران گفت: به افرادي كه مي‌خواهند در بافت فرسوده سرمايه‌گذاري كنند تضمين خريد داده مي‌شود تا اگر نتوانستند آن را بفروشند و با قيمت پايه از آنها خريداري شده و متضرر نشوند، البته اين طرح ممكن است بازار مسكن را گران كند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، فريدون درويش‌زاده در نشست خبري در پاسخ به اين مسئله كه اين طرح منجر به كاهش عرضه مسكن در يك مدت زمان و افزايش قيمت مسكن مي‌شود، گفت: اين طرح تا يك ماه آينده تصويب مي‌شود و نقاط مثبت و منفي آن مشخص نشده است اما اين طرح هم براي بازار مسكن مهر مناسب است و هم انباري از خانه‌هاي نوساز را كه جايگزين فرسوده‌ها شده ايجاد مي‌كند، اما در عين حال ممكن است مسكن با اجراي اين طرح گران شود.
وي گفت: ‌در حال حاضر 17 ميليون و 400 خانوار شهري و روستايي و پنج ميليون و 800 واحد مسكوني در كشور وجود دارد به طوري كه 110 خانوار در 100 واحد زندگي مي‌كند اما در شهر تهران دو ميليون و 300 خانوار و دو ميليون و 232 واحد مسكوني وجود دارد كه بيانگر سكونت 102 خانوار در 100 مسكن است.
رئيس سازمان نوسازي شهرداري تهران با اشاره به زندگي 18 درصد خانوارهاي ايراني در شهر تهران گفت: تحولات مسكن، ركود و رونق آن در كشور ابتدا از تهران آغاز مي‌شود و اين در حالي است كه سال گذشته سال ركود مسكن بوده است به طوري كه در سال 88 نسبت به سال 87 ميزان ساخت و ساز به نصف رسيده است. 600واحد مسكن متري امسال تحويل مشتريان مي‌شود
درويش‌زاده با اشاره به اعلام سه مرحله‌اي فروش متري مسكن گفت: اواخر سال 90 خروجي پروژه را تعريف مي‌كنيم اما 600 واحد را كه جزء برنامه ما نبوده امسال به مرحله تحويل مشاركت‌دهندگان مي‌رسد كه تمركز اصلي آن در منطقه 18 شهرداري تهران است.
وي ادامه داد: در دو مرحله اخير، 90 ميليارد تومان و مرحله سوم 100 ميليارد تومان از فروش متري به دست آمده و ده هزار نفر خريداري كردند كه حدود هزار و 500 واحد مي‌شود.
درويش‌زاده در بيان سطح بافت‌هاي فرسوده افزود: 65 هزار هكتار در 300 شهر كشور داراي بافت فرسوده است كه از اين تعداد 13 هزار هكتار در هفت كلانشهر كشور شناسايي شده و 25 درصد بافت‌هاي فرسوده را تهران با سه هزار و 268 هكتار به خود اختصاص داده است.
رئيس سازمان نوسازي شهرداري تهران ظرفيت بافت‌هاي فرسوده را براي تامين مسكن شهر تا 20 سال آينده سه ميليون واحد عنوان كرد و گفت: سالانه بايد 150 هزار واحد مسكوني در تهران ساخته شده و از اين رقم 90 درصد آن يعني 135 هزار واحد بايد نوسازي شود در واقع نياز به شهر جديد و مسكن جديد نداريم بلكه مي‌توان با نوسازي ظرفيت‌سازي كرد چرا كه بافت فرسوده در تهران مي‌تواند سالانه 32 هزار و 500 واحد را در خود جاي دهد.
وي ادامه داد: 14 هزار بافت ناپايدار داريم كه 63 هزار واحد آن شناسايي شده و بايد ايمن‌سازي شود اين در حالي است كه سرانه خدمات شهري در مناطق جنوب به شمال يك به شش بوده و جمعيت ساكن در بافت فرسوده 15 درصد است.
نوسازي 20 هزار واحد مسكوني فرسوده در سال 89
درويش‌زاده گفت:‌در سال 89 احداث 20 هزار واحد مسكوني داراي بافت فرسوده نوسازي مي‌شود و در زمينه صدور پروانه در 31 فروردين امسال پنج هزار و 617 واحد مسكوني پروانه ساخت گرفت كه در مقايسه با سال گذشته رشد 102 درصدي را نشان مي‌دهد.
وي با اشاره به راهبرد جديد سازمان براي خانه‌دار شدن مالكان بدون داشتن پس‌اندازهاي قبلي تصريح كرد: پرداخت وديعه اسكان موقت براي دوران ساخت و ساز كه رقم اوليه پيشنهادي ده ميليون تومان است در قالب تسهيلات بانكي به مالكان داده مي‌شود.
درويش‌زاده گفت: همچنين يك ميليون تومان وام براي تخريب ساختمان‌هاي فرسوده به مالكان آنها به استناد مصوبه وزراي كارگروه مسكن پرداخت مي‌شود. همچنين امسال به تمامي افرادي كه خانه در حال ساخت داشته باشند و بيش از ده واحد باشد تا پايان سال به بهره‌برداري برسد با قيمت كارشناسي پيش‌خريد مي‌كنيم.
انباري از خانه‌هاي نوساز در تهران احداث مي‌شود
رئيس سازمان نوسازي شهرداري تهران گفت: براي سرمايه‌گذاران دستورالعملي در حال تدوين است و به افرادي كه مي‌خواهند در بافت فرسوده سرمايه‌گذاري كنند تضمين خريد داده مي‌شود تا اگر نتوانستند آن را بفروشند با قيمت پايه از آنها خريداري شده و متضرر نشوند.
400 ميليارد تومان از فروش اوراق مشاركت تعريف شده است
درويش‌زاده افزود: 100 ميليون تومان از اوراق مشاركتي كه پس از طرح نواب توانست نصيب شهرداري شود مرحله اول را گذرانده و امسال هزينه كرد آن در ناحيه امام علي تعريف شود كه 100 هزار مترمربع زيربناي جديد ايجاد مي‌كند.
وي افزود: 300 ميليارد تومان ديگر نيز از مرحله دوم انتشار اوراق مشاركت تا يك ماه آينده آغاز مي‌شود و در صورت جذب نيمه دوم سال باز هم در ناحيه امام علي 250 هزار مترمربع ساخت و ساز شروع مي‌شود.
درويش‌زاده گفت: امسال سند راهبردي زمين‌هاي ذخيره‌ نوسازي بافت نيز آماده مي‌شود و همه اسناد توسعه محله‌هاي فرسوده شهر نيز به اتمام مي‌رسد اين در حالي است كه 70 محله فرسوده در شهر وجود دارد.
منبع خبر: خبرگزاری ایلنا


  

کلیه حقوق این سایت متعلق به مهندسين مشاور توسعه کالبدی آسيا است. (۱۳۸۸-۱۴۰۲)
بهترين حالت نمایش تصویر: ٧٦٨ x ١٠٢٤
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت