فارسی | English
 
همه اخبار
اخبار پروژه‌ها
اخبار به نقل از خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها
آرشيو اخبار
قیمت مسکن در تهران و مراکز استان ها اعلام شد
دوشنبه 6 ارديبهشت 1389
از سوي وزارت مسكن؛
قيمت‌ مسكن در تهران و مراكز استان‌ها اعلام شد
خبرگزاري فارس: وزارت مسكن و شهرسازي قيمتهاي بازار مسكن در تهران را در فصول بهار، تابستان و پاييز و مراكز استانها در نيمه اول سال گذشته منتشر كرده است كه حاكي از کاهش قيمت‌هاست. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از فصل نامه اقتصاد مسكن وزارت مسكن و شهرسازي ، به دنبال تصميم شوراي مسكن و مصوبه‌ي كارگروه مسكن مبني بر تشكيل سامانه ثبت اطلاعات املاك و مستغلات كشور، اين سامانه در زمستان سال 1387 فعاليت خود را آغاز كرد. از اين رو، اطلاعات به روزتري از قيمت‌ها و فعاليت‌ بازار مسكن در كشور قابل ارائه خواهد بود. اطلاعاتي كه در اين شماره از نشريه ارائه مي‌‌شود با استفاده از آمار ثبت‌شده‌ي سامانه اطلاعات املاك و مستغلات كشور است. با شروع ركود در بازار معاملات مسكن در فصل تابستان سال 1387، كاهش قيمت مسكن نيز آغاز شد و روند نزول قيمت‌ها تا انتهاي سال ادامه پيدا كرد. در سال جاري، سطح قيمت‌هاي اسمي در فصول بهار،‌تابستان و پاييز سال 88 در شهر تهران با ثبات نسبي مواجه بوده است. هر چند در اين سال نيز سطح قيمت‌هاي واقعي مسكن روند كاهشي داشته و معاملات مسكن نيز از روند نسبتا ثابت همراه توم با ركود مواجه بوده است.
* قيمت مسكن در تهران متوسط قيمت مسكن براي فصل بهار سال 1388 در شهر تهران 14 هزارو 340 ريال بوده است كه نسبت به فصل قبل10- درصد كاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 29- درصد كاهش داشته است، اين ميزان براي فصل تابستان و پاييز به ترتيب 14 هزارو 431 ريال و 14 هزارو 194 ريال بود. در فصل تابستان نسبت به فصل قبل كم‌تر از يك درصد (0.6 درصد) افزايش و در فصل پاييز 1.6- درصد كاهش نسبت به فصل قبل رخ داده است. اين در حالي است كه تابستان 88 نسبت به تابستان 77 معادل 28.3- درصد كاهش و پاييز 88 نسبت به پاييز 87 معادل (22.7- درصد) كاهش قيمت مسكن را براي شهر تهران در معاملات ثبت شده تجربه كرده‌ايم.
سطح قيمت‌ها در بين مناطق مختلف شهر تهران متفاوت بوده است به طوري كه در مناطق شمالي همچون گذشته در سطح بالاتري قرار داشت و به طور كلي دامنه متوسط قيمت از حدود 28 هزارو 511 هزار ريال در منطقه 1 بالاترين متوسط و 9 هزارو 191 هزار ريال در منطقه 16 كمترين متوسط بود. نرخ تغييرات قيمت مسكن نيز در مناطق مختلف شهر تهران متفاوت بوده به طوري كه بالاترين كاهش قيمت مربوط به مناطق 22 معادل27.8- كاهش، منطقه 13 معادل 42.2- كاهش و منطقه 1معادل 40.2- درصد و كمترين كاهش در منطقه 15 و معادل 12.4- درصد بوده است.
* اجاره‌بهاي مسكن در شهر تهران در اين گزارش آمده است اطلاعات به دست آمده از سامانه‌ي اطلاعات املاك و مستغلات كشور در خصوص اجاره‌بها در حد بهينه‌ آماري نبود و لذا در حال حاضر اين اطلاعات مناسب براي ارائه و چاپ نيست، بخشي از معاملات اجاره‌بها در سامانه اطلاعات و املاك ثبت نشده است و نيازمند زمان و آشنايي بيشتر متصديان و مردم با اين سامانه است. لذا اطلاعات قابل چاپ و مقايسه‌اي از اجاره‌بها را در اين شماره ارائه نمي گردد و چنانچه اين اطلاعات در دوره بعدي به حد كفايت ثبت گردد، چاپ خواهد شد.
اما اطلاعات كلي در بازار اجاره و سامانه نشان‌دهنده‌ي ثبات قيمت‌ها در بازار اجاره است. از آنجا كه اجاره‌بهاي واحدهاي مسكوني رابطه‌ي مستقيم با قيمت و ارزش واحدهاي مسكوني دارد لذا اجاره با ثبات و در برخي نقاط نيز با كاهش رو به رو بوده است و بسياري از مالكان ترجيح داده‌اند كه با اجاره‌بهاي منعقده مستأجران قبلي را حفظ كنند.
* قيمت زمين در شهر تهران در پي ركود معاملات در بخش مسكن و تنزل قيمت مسكن، تقاضاي ساخت و ساز بخش خصوصي كاهش يافته و لذا معاملات زمين نيز كمتر انجام شده است از اين رو ثبت معامله‌ي زمين در طي سه فصل بهار، تابستان و پاييز سال 88 در شهر تهران كاهش قابل توجهي داشت.
بنابراين، اطلاعات قيمت زمين قابليت چاپ و مقايسه با بقيه‌ي ادوار را نداشت با اين حال اطلاعات كلي حاكي از كاهش نرخ رشد قيمت زمين حدودا به ميزان كاهش قيمت مسكن است. در صورتي كه در دوره بعد اطلاعات قابل مقايسه‌اي از قيمت زمين استخراج شود در شماره‌هاي آتي چاپ خواهد شد. * قيمت مسكن در مراكز استان‌هاي كشور افزايش و كاهش قيمت مسكن همواره در طي سال‌هاي گذشته از شهر تهران شروع و با يك فاصله‌ي زماني به ساير شهرهاي كشور سرايت كرده است. از اين رو،‌قيمت مسكن در ساير شهرهاي كشور نيز مانند شهر تهران با كاهش قابل ملاحظه‌اي رو به رو بوده است.
متوسط قيمت يك متر مربع واحد مسكوني در مراكز استان‌هاي كشور در نيمه اول سال 1388 معادل 7 هزارو 477 هزار ريال بود و دامنه‌ي قيمت‌ها در مراكز استان‌هاي كشور متفاوت است، به طوري كه بالاترين متوسط مربوط به استان تهران و معادل 14 هزارو 385 هزار ريال در متر مربع و پايين‌ترين متوسط مربوط به استان ايلام (ايلام)‌و معادل 4577 هزار ريال در متر مربع بوده است. دامنه‌ي قيمت‌ها نشان مي‌دهد كه بالاترين متوسط بيش از 3 برابر پايين‌ترين متوسط قيمت بود.
قيمت مسكن در برخي از مراكز استان‌ها بالاتر از ميانگين و در برخي از استان‌هاي ديگر پايين‌تر از ميانگين قرار داشته است. تهران، تبريز، اصفهان، مشهد، اهواز، شيراز، قزوين، قم، رشت، اراك و همدان بالاتر از قيمت ميانگين و ساير استان‌ها قيمت پايين‌تري از متوسط مراكز استان‌ها در طي دوره 6 ماهه اول سال 1388 داشتند. نرخ رشد متوسط قيمت مسكن در اغلب شهرهاي مورد بررسي بين 20 تا 30 درصد كاهش داشته است.
منبع خبر: www.farsnews.com


  

کلیه حقوق این سایت متعلق به مهندسين مشاور توسعه کالبدی آسيا است. (۱۳۸۸-۱۴۰۲)
بهترين حالت نمایش تصویر: ٧٦٨ x ١٠٢٤
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت