فارسی | English
 
همه اخبار
اخبار پروژه‌ها
اخبار به نقل از خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها
آرشيو اخبار
تسهیلات شهرداری برای بازسازی بافتهای فرسوده
چهارشنبه 29 مهر 1388
مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه 3268 هکتار از شهر تهران را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهد، افزود: 15 درصد جمعیت شهر تهران در بافت‌های فرسوده ساکن هستند.
درویش زاده با بیان اینکه 60 درصد منازل در بافت‌های فرسوده زیر 100 متر است ، گفت: در هفت ماه امسال 7 هزار واحد برای احیاء و نوسازی، پروانه کسب کردند. وی با تأکید بر اینکه نگاه شهرداری برای احیاء و نوسازی، اقتصادی نیست، افزود: تلاش ما بر این است که در این زمینه به شهروندان یارانه بدهیم.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران همچنین از ارائه تسهیلات به مالکان واحدهای تجاری خبر داد و گفت: شهرداری تهران به مالکان واحدهای تجاری 50 درصد تخفیف در عوارض ( صدور پروانه ) خواهد داد.
درویش زاده به طرح تجمیع شهرداری (چند پلاک را یک پلاک کردن ) اشاره کرد و گفت : شهرداری در این طرح به صاحبان منازلی که با همکاری یکدیگر مجتمعی را می‌سازند تسهیلات ارائه می‌کند و کوچه آن محل را بطور رایگان دراختیار آنان قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه برای بافت‌های فرسوده تهران طرحی جامع در حال تهیه است‌، گفت‌: این طرح تا سال 90 اجرایی خواهد شد. مدیر عامل نوسازی شهرداری تهران، ارائه چند هزار هکتار زمین ذخیره به عنوان (زمین پشتیبان) برای نوسازی بافت‌های فرسوده را یکی از بندهای این طرح عنوان کرد و گفت: هم اکنون 10 هزار واحد در زمین‌های پشتیبان درحال ساخت است.
وی با اشاره به ایجاد شرکت‌های منطقه‌ای به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: این شرکت‌ها در شناسایی و ذخیره زمین‌های پشتیبان فعال هستند. درویش‌زاده با اشاره به اینکه دولت در قانون ساماندهی بافت‌های فرسوده تسهیلات بانکی برای مردم در نظر گرفته است، گفت: با ارائه تسهیلات به مردم، روند نوسازی شتاب بیشتری خواهد گرفت. مدیر عامل نوسازی شهرداری تهران بر ضرورت مشارکت مردم و انبوه‌سازان برای نوسازی بافت‌های فرسوده تأکید کرد و گفت: باید زمینه حضور انبوه‌سازان را در ساخت و سازهای کلان شهر تهران فراهم کنیم.
درویش‌زاده با اشاره به اینکه هم اکنون 6 هزار انبوه‌ساز رتبه‌بندی شده در تهران وجود دارد، افزود: 45 درصد ساخت و سازها به وسیله انبوه‌سازان انجام شده است. وی، عرضه اوراق مشارکت و فروش متری زمین را پشتوانه خوبی برای انبوه‌سازان دانست و گفت‌: شهرداری تهران از مشارکت انبوه‌سازان استقبال می‌کند.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی نیز گفت: برای نوسازی و بهسازی هر هکتار بافت فرسوده حداقل 10 میلیارد تومان اعتبار لازم است. صادقی افزود: 60 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور شناسایی شده است که برای نوسازی و بهسازی آنها 600 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است. وی با بیان اینکه اقدامات مناسبی در سالهای اخیر برای بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده انجام شده گفت: اما حجم کار بسیار گسترده است.
صادقی با بیان اینکه برای 27 هزار هکتار از بافت‌های فرسوده طرح تهیه شده است افزود: از سال 1377 تا پایان 87 حدود شش هزار 583 میلیارد تومان در بافت‌های فرسوده اعتبار هزینه شده که 97 درصد آن سهم مردم و سه درصد نیز سهم دولت بوده است. معاون وزیر مسکن و شهرسازی بر ضرورت تشویق و ترغیب مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده تأکید کرد و گفت: بافتهای فرسوده در مراکز شهرها هستند که می‌توان با مدیریت زمین و تراکم ارزش افزوده مردم را به نوسازی آنها ترغیب کرد.
صادقی با بیان اینکه به ازای تخریب هر واحد در بافت فرسوده بین 3/2 تا 6/7 واحد ساخته شده است گفت: میزان بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در پایان برنامه سوم به 5/6 درصد و در سال 86 این عدد به 13 درصد رسید.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای این کار در سال 88 پیش بینی شد و تا کنون 1200 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است ضمن آنکه مجوز انتشار 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداران کلانشهرها داده می‌شود.
صادقی با اشاره به اینکه گردش مالی دولت در بافت‌های فرسوده دو هزار و 700 میلیارد تومان است گفت: دولت مصمم است به صورت جدی این کار را انجام دهد. وی گفت: وزارت مسکن طرحی با هماهنگی مجلس و شهرداران کلان شهرها تهیه کرده است تا مردم به این کار بیشتر تشویق شوند.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی افزود:‌ وزارت مسکن 34 شرکت خصوصی تابع دارد که کار تملک زمین‌ها و انبوه‌سازان نیز کار ساخت و ساز را بر روی این زمین‌ها انجام می‌دهند. وی به استفاده از تجربه نوسازی در کشورهای اروپایی و آسیایی اشاره کرد و گفت: وزارت مسکن روش‌های مختلف از جمله طرح‌های مشارکتی را در نوسازی بافت‌های فرسوده دنبال می‌کند.
منبع خبر: واحد مرکزی خبر


  

کلیه حقوق این سایت متعلق به مهندسين مشاور توسعه کالبدی آسيا است. (۱۳۸۸-۱۴۰۲)
بهترين حالت نمایش تصویر: ٧٦٨ x ١٠٢٤
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت